За якими критеріями проводиться відбір проєктів відбудови Житомирщини

На п’ять об’єктів в області з Фонду ліквідації наслідків збройної агресії рф виділили 831,3 млн грн.

На реконструкцію двох обласних лікарень, які не зазнали руйнувань, надійде більшість фінансування. Натомість на відбудову практично повністю зруйнованого ліцею №25 в центрі Житомира навіть немає заявки. Ми спробували розібратися, чому замість критично важливих об’єктів на затвердження потрапляють стадіони та басейни і наскільки процес відбору можна вважати прозорим.
За оновленими підрахунками Світового банку відновлення та відбудова України коштуватиме близько 411 млрд дол. США. Левову частку з цієї суми становитимуть будівництво та капітальний ремонт інфраструктури та громадських будівель. Ключовим для міжнародних партнерів та донорів залишається питання прозорості процесу відновлення країни. Як відбуватиметься відбудова на рівні області або громади, мали б визначати програми комплексного відновлення відповідної території. Однак цьогоріч подання проєктів та визначення першочергових об’єктів до фінансування відбувалося без програм та фактично за зачиненими дверима.

Вимоги згори

Фонд ліквідації наслідків збройної агресії рф з’явився в кінці минулого року. Однак уряд зволікав із затвердженням Порядку використання бюджетних коштів фонду. З’явився він лише в лютому 2023 року і вже чотири рази зазнав змін. За ним для виділення коштів Фонду органи місцевого самоврядування подають звернення до обласних адміністрацій, які, після перевірки, спрямовують їх до Міністерства відновлення. Такий механізм застосовується до потреб у будівництві та реконструкції громадських будівель, реконструкцій об’єктів комунальної інфраструктури (водопостачання, водовідведення, теплопостачання), будівництва та реконструкції будівель для внутрішньо переміщених осіб (ВПО), розробки проєктно-кошторисної документації для зруйнованих об’єктів.

Довідково: cт. 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» та п. 2 Порядку використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії, дозволено виділення коштів на об’єкти нового будівництва, проектну (проектно-кошторисну документацію) для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій,  закупівлю шкільних автобусів, спеціального транспорту для закладів охорони здоров’я та комунальних підприємств з благоустрою територій.

— Програми комплексного відновлення області та програми комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) при відборі проектів для виділення коштів за рахунок Фонду контролюватимуться через шість місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, — голова ГО «Інститут фінансів та права» Андрій Любич. «Інститут фінансів та права» дійшов висновку, що в юридичній площині форма звернень від органів місцевого самоврядування до обласних державних адміністрацій (військових адміністрацій) потребує додаткового роз’яснення. Наприклад, гарантійні листи щодо співфінансування заявниками засвідчують фінансові зобов’язання за рахунок коштів місцевих бюджетів і є додатковими матеріалами, що додаються заявниками до звернення при поданні пропозицій для фінансування, — додає експерт. — На жаль, громадські організації не мають доступу до інтерфейсу www.rebuild.gov.ua, де заявники подають проектні ідеї чи проекти, і не можуть побачити, чи на гарантійні листи також накладаються електронні цифрові підписи та печатки заявників. Можна передбачити, що це питання надалі буде роз’яснене під час навчань, які будуть проводитись для заявників.

Міністерство розглядає звернення на відповідність вимогам Порядку використання коштів Фонду та аналізує доцільність, ефективність, взаємоузгодженість та пріоритетність реалізації запропонованих проєктів, зважаючи на першочергові потреби громад. Далі сформані узагальнені пропозиції з переліком проєктів та відповідним обґрунтуванням подають на розгляд Міжвідомчій робочій групі. За результатами розгляду пропозицій робочою групою, уряд приймає остаточне рішення про виділення коштів Фонду.

Відео дня

— На сьогодні Фонд ліквідації — це перший державний інструмент відновлення, в основі якого — логіка цифрового управління. Так, наприклад, процес подачі проєктів регіональною та місцевою владою здійснюється через галузеву систему на базі платформи DREAM. А вже сам відбір проєктів відбувається згідно з автоматизованою методологією пріоритезації, в основі якої — підхід Світового банку. Цей досвід, з максимальним залученням громад, буде в основі подальшого державного бачення організації процесу відновлення країни, – запевнила заступниця Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Олександра Азархіна.
Далеко не все з озвученого посадовицею справді втілили. Суттєвим прогресом став запуск за ініціативою громадськості електронної екосистеми DREAM (Digital Restoration Ecosystem for Accountable Management). Система дозволить моніторити кожен етап втілення проєктів відбудови — від суми залучених коштів, тендерів до етапу готовності. Наявні дані подані у вигляді таблиць та схем з інформацією у розрізі регіонів та громад. Загалом до системи в тестовому режимі вже включено понад 6 тисяч проєктів.
Водночас розроблена експертами методологія пріоритизації так і не запрацювала. Під час відбору проєктів її застосування залишили в статусі рекомендаційної та офіційно не затвердили. Та й перше засідання Міжвідомчої робочої групи з розгляду пропозицій щодо виділення коштів Фонду відбулося без обіцяної публічності та публікації повного тексту протоколу.
Від регіонів надійшло 408 заявок на 17,5 млрд грн. Третина з них — на проєкти відбудови, які не були пошкоджені внаслідок збройної агресії. Але це не стало на заваді робочій групі рекомендувати більшість проєктів для наступного етапу.
— Фінансування наразі не обмежене об’єктами, реконструкція яких відбувається через пошкодження, — запевнює експерт Андрій Любич.

Що в пріоритеті

На Житомирщині близько 5 тисяч пошкоджених та знищених об’єктів. Окрім житла постраждало багато важливих соціальних об’єктів.

За даними департаменту регіонального розвитку Житомирської ОВА через російські обстріли в області пошкоджені 25 медичних закладів. Ресурс saveschools.in.ua наводить інформацію про 126 навчальних пошкоджених та знищених закладів: 66 школа, в тому числі повністю зруйнований ліцей в Житомирі, 32 дитсадки, 28 закладів вищої та профтехосвіти. З минулого року поточний ремонт пошкоджених будівель вдалося провести за рахунок резервного фонду та місцевих бюджетів.
— Паралельно з цим на державному та міжнародному рівнях весь цей час йшла робота з формування Фонду відновлення, який міг би фінансувати більш масштабні проєкти, які відповідають критеріям, визначеним Урядом. Місцеві бюджети також передбачили на цей рік кошти на проєкти відновлення, — повідомив в кінці травня голова Житомирської ОВА Віталій Бунечко.
Водночас очільник обласної адміністрації представив подані на розгляд комісії проекти. ПІд час першого засідання 13 травня Міжвідомча робоча група з розгляду узагальнених пропозицій щодо виділення коштів Фонду ліквідації наслідків збройної агресії підтримала 16 пропозицій з реконструкції або капбудівництва та 5 — на розробку проєктної документації. Так, до прикладу, зруйнованого ліцею №25 в Житомира серед поданих заявок немає.
В категорії багатоквартирні житлові будинки включили лише один об’єкт — реконструкція казарми під житловий будинок по вул. Прикордонна, 4 в м.Овруч. Роботи по 36-квартирному будинку оцінили в 115,3 млн грн. Тобто в середньому витрати на 1 квартиру складають 3,2 мільйони гривень. Як наводить місцевий сайт “Олевськ онлайн” на вторинному ринку вартість готової 2 кімнатної квартири зі зручностями в Овручі коливається від 554 405 грн. до 884 081 грн.

До того ж, Овруцька міська рада, як балансоутримувач будинку, ще в 2016 році уклала Договір на спільну участь у будівництві даного багатоквартирного будинку з ТОВ “Будресурс-Економія”. Згідно поточного тексту угоди товариство до кінця 2019 року вже мало здати 12 квартир, до кінця 2021 року — ще 24 квартир та решта 12 квартир — до кінця поточного року. Однак на сайті міськради відсутня інформація як про хід виконання угоди, так і про її розірвання. При цьому, досі розслідується кримінальне провадження щодообвинувачення посадових осіб ТОВ “Будресурс-Економія” у привласненні понад 2 млн грн під час реконструкції в Овручі учбових будівель під житло для прикордонників.
Не менше запитань викликає перелік в категорії “Громадські будівлі”, поданий Житомирською ОВА на 2 млрд 271 млн грн державного фінансування. Декларуючи «відновлення критичної інфраструктури і базових послуг в найбільш постраждалих громадах», включений басейн і стадіон «Полісся» в Житомирі, басейн в Бердичеві, стадіони в Овручі та Олевську.
На реконструкцію майнового комплексу стадіону “Колос” по вул. Промисловій, 8а в м. Олевську за рахунок коштів Фонду планували отримати 44,5 млн грн. Однак, як наводить Інститут законодавчих ідей, проєкт мав бути профінансований у 2021 році за програмою “Велике будівництво”.

— Реконструкція стадіонів в Овручі та Олевську, а також стадіону Полісся в Житомирі, який необхідно привести у відповідність до вимог проведення матчів Української Прем’єр-ліги, щоб приймати грандів українського футболу на домашньому стадіоні футбольного клубу Полісся, який нещодавно вперше в історії виборов місце у вищій лізі, — заявив голова Житомирської ОВА.
Тому на дочекавшись остаточно затвердженого переліку Департамент Житомирської ОВА 26 травня 2023 року оголосив тендер на продовження реконструкції центрального стадіону «Полісся» в Житомирі вартістю 71,3 млн. грн. В результаті торгів 21 червня переможцем визнали ТОВ «АртХаус» з вартістю робіт в 69,9 млн грн.

Видання “Наші гроші”, проаналізувавши закупівлю, виявили значне завищення в кошторисі цін на будматеріали. Щебінь марки М1000 фракцією 20-40 мм в тендерній документації коштує 767 грн/куб. м. Травневий моніторинг «ДерждорНДІ» показує, що ціна щебню такої фракції на Житомирщині становить 276-385 грн/куб. м. Бітум нафтовий дорожній в’язкий коштує 36 183 грн/т. За даними моніторингу, ціни бітуму БНД 70/100 на Житомирщині складають 23 800-25 200 грн/т. Це на 44% дешевше.
Вартість асфальтобетону дрібнозернистого типу Б марки становить 6 590 грн/т, а в моніторингу на 41% дешевше – до 4 670 грн/т. Для порівняння Звягельська міськрада замовила ремонт вулиці таким асфальтобетоном по 3 570 грн/т, що майже вдвічі дешевше від нинішнього тендеру щодо стадіону. Крупнозернистий асфальтобетон типу Б марки 1 обійдеться у 5 980 грн/т, а в моніторингу на 39% дешевше – до 4 292 грн/т.

Після численних публікації про необгрунтованість подібних витрат під час війни, оголошений тендер з реконструкції центрального стадіону за 70 млн із завищеним кошторисом таки скасували.
З поданих п’яти пропозицій з розробки проектної документації фінансування виділили лише документацію для будівництва гуртожитку у Зарічанах. Решта пропозицій на розробку проектів з капітального ремонту чотирьох зруйновані мости у Народицькій громаді залишилися без підтримки.
— Реконструкція мостів набрала найменшу кількість балів. Це питання пріоритезації, — стверджує експертка Інституту законодавчих ідей Олександра Федорова.

Остаточний список

У підсумку в розпорядження уряду потрапили тільки п’ять об’єктів: 70 млн грн на реконструкцію Коростенського міського ліцею № 2; 60 млн грн – капітальний ремонт Кирданівського ліцею Овруцької міської ради; 1 млн 365 тис. 356 грн на розробку проектної документації «Будівництво гуртожитку за адресою: шосе Бердичівське, 3, с. Зарічани, Житомирського району»; 400 млн грн – реконструкцію Обласної клінічної лікарні ім. О. Ф. Гербачевського та 300 млн грн – реконструкцію Житомирської обласної дитячої клінічної лікарні.

Обидві обласні лікарні були в президентській програмі «Велике будівництво»: в січні 2022 року голова Житомирської ОВА затвердив проєктні документації на майже 1,5 млрд грн. На розробку лише проектів ТОВ «Будівельний альянс Монтажпроект» перерахували по 17 млн грн та 6 млн грн.
В лютому 2022 року встигли оголосити рекордні за сумами тендери. Хоч торги по обласній дитячій лікарні через виявлені порушення скасували, по обласній лікарні навіть визначили переможця з реконструкції корпусу №1. Найкращою визнали пропозицію ТОВ «Перспектива Місто Буд» в 512,6 млн грн, на 2 млн менше за запропоновану ціну автора проекту реконструкції — «Будівельний альянс Монтажпроект». Між обома учасниками настільки тісні зв’язки, що одна в одної за бюджетні кошти купує будматеріали.


 

Майже відразу ж після публікації розпорядження уряду, в липні 2023 року Департамент регіонального розвитку Житомирської ОВА оголосив про дві закупівлі у раніше обраного підрядника. За коригування проектної документації з реконструкції обласної дитячої лікарні та обласної клінічної лікарні ім. О. Ф. Гербачевського заплатять понад 14 млн 454 тис грн. Відкриті торги не проводили і переможцем знову визнали ТОВ «Будівельний альянс Монтажпроект» через наявність авторського права на розроблені раніше проекти.
Тобто з високою вірогідністю вартість робіт ще більше зросте. Тим паче, що з ТОВ «Перспектива Місто Буд» вже укладено аж чотири угоди на ремонт обласної лікарні: з ремонту лікувального корпусу №2 — за 67,2 млн грн, корпусу №3 — 43,9 млн грн, корпусу №4 — 23,5 млн грн та корпусу №5 — 17,2 млн грн.
При цьому з 2020 року ТОВ “Перспектива “Місто буд” вигравало тендери та виконувало підряди без чинної ліцензії на будівельні роботи. Внаслідок перевірки вона була анульована і товариство досі судиться з Держбудінспекцією для її поновлення.

Окремо варто згадати про якість виконання підрядником робіт. Через неналежне облаштування суспільного простору в районі Малікова депутати включили ТОВ «Перспектива Місто Буд» в чорний список. З бюджету перерахували 4 млн грн, але завершувати роботи найняли іншого виконавця.
Така ж історія сталася декількома роками раніше зі сплаченими 30 млн грн «Ві.Ай.Пі. Будівельна компанія», яка залишила розритими тротуари центра міста. Обидві пов’язані між собою фірми, як цілий ряд інших, створені спеціально для участі в тендерах сім’єю Гринкевич. Печатку “Перспектива “Місто буд”, як і печатку ТОВ “Будівельний альянс Монтажпроект” та ще з десяток фірм правоохоронці вилучили під час обшуків у Львові по вул. Левандівській, 12. Офіс слугував конвертаційним центром між різними фірмами та декількома десятками фізичних осіб для переведення бюджетних коштів у готівку.
Участь у відбудові подібних підрядників з величезним шлейфом кримінальних проваджень та зауваженнями щодо якості виконання робіт може призвести до численними ризиків невиконання чи неналежного дотримання угод. При загальному дефіциті коштів в цей же час сотні пошкоджених об’єктів в громадах області так і залишатимуться без фінансування.

Матеріал підготовлений в рамках проєкту: “Дорожня карта відновлення регіонів в Україні: пошук рішень на прикладі трьох областей”, що реалізується за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”.

 

 

 

 

Джерело

Новости Украины | Последние новости Украины