Чим ближче вибори, тим більше з’являється соціологічних опитувань. І деякі з них покликані не скільки вивчити суспільно-політичні настрої, стільки сформувати певну думку на чиюсь користь.
Аби отримати об’єктивну інформацію, в період з 11 по 16 червня суспільно-політичний журнал «Persona» та інтернет-видання «Без купюр» проводили у Кропивницькому журналістське опитування, пов’язане з черговими місцевими виборами, що припадають на жовтень 2020 року.
На відміну від стандартних для соціологічних досліджень запитань виключно про політичні вподобання виборців, дане журналістське опитування включало в себе низку пунктів, які розкривають проблематику міста, показують, звідки населення дізнається новини та за якими критеріями зазвичай обирає своїх кандидатів.
Загальна кількість опитаних від 18 років склала 1786 респондентів.
Відповідно до результатів опитування – 83,5% планують прийти на виборчі дільниці восени, а фаворитами на посаду міського голови стали одразу троє претендентів:
Андрій Райкович від ПП «Європейська Солідарність» (на момент проведення опитування ще не було відомо про його рішення приєднатися до нової політичної сили «Пропозиція) – 26,7%;
Артем Стрижаков від ПП «Перспектива міста» – 25,8%;
Олександр Горбунов, самовисуванець – 20,7%.
Решта можливих претендентів із запропонованого списку отримали менше 10% голосів:
3,8% – Анатолій Ларін від «Опозиційної платформи»;
2,5 % – Андрій Табалов від «Нашого краю»;
2,3% – Олександр Цертій від «Батьківщини»;
6,4% опитаних проголосували б за будь-якого кандидата від «Слуги народу».
Ще 4,7% обрали б «нове обличчя», а 7,1% – не визначилися.
Як не парадоксально, але дещо інші оцінки у думках мешканців Кропивницького щодо політиків, які зробили найбільше корисних для міста справ: 34,2% респондентів переконані, що це нардеп VIII скликання Олександр Горбунов (із заслуг називали перейменування міста, відродження Парку Перемоги, ремонт доріг та проведення мистецького фестивалю «Кропфест», ремонт приміщень двох вишів міста – педуніверситету та льотної академії); 24,7% назвали прізвище чинного міського голови Андрія Райковича (найчастіше згадували за реконструкцію Арки, придбання автобусів і тролейбусів, ремонт доріг); 16,3% вважають, що це Артем Стрижаков (за ремонти під’їздів та встановлення лавок біля багатоповерхівок).
В окремих районах міста опитувані вважали, що найбільше корисних справ для міста зробили чинні депутати міської ради Кропивницького Олександр Шамардін, Олег Краснокутський, Дмитро Терзов, Олександр Цертій, Андрій Табалов, Ігор Волков, Валерій Шутка. Також згадували в цьому блоці Олександра Дудіна та Ларіна (без імені). Відсоток таких респондентів склав – 24,8.
При цьому головними критеріями, за якими респонденти оцінюють політиків є: реальні справи для 73,9% опитаних, репутація для 17,2%, гарно говорить і обіцяє для 1,7% і 1% відповідно, ще 3,5% готові робити вибір за критерієм «нове обличчя».
Партійна приналежність кандидата на посаду міського голови важлива для 32,2% опитаних. 65,5% вважають, що партійність не має значення.
Щодо безпосередніх партійних вподобань, то опитані віддали б свої голоси у наступному співвідношенні:
«Перспектива міста» – 21,3%
«Європейська солідарність» – 18,4%
«Слуга народу» – 15,8%
«Батьківщина» – 5,7%
«Опозиційна платформа – За життя» – 5,5%
«Рідне місто» – 2,9%
«Наш край» і «Голос» по 1,7%
Свій варіант назвали 1,5%
Значна частина респондентів ще не визначилася з вибором партії – 25,5% опитаних.
У блоці запитань про основні проблеми Кропивницького 64,7% опитаних назвали проблему доріг; 47,6% – проблеми екології та чистоти в місті; 26,7% – проблему громадського транспорту; 25,2 – відсутність культурних заходів і кінотеатрів; 22,4% – проблему якості питної води; 17,4% – проблему стану зелених зон; 15,4% респондентів назвали проблеми авіаційного та залізничного сполучень, інформаційної політики в місті та відсутності програм морально-етичного і патріотичного виховання у школах.
Основними інформаційними каналами для себе вважають:
телебачення (центральні канали)- 30% респондентів
Фейсбук – 29,8%
інтернет-видання – 23,6%
Тереграм – 8,2%
газети – 3,6%
радіо – 1,5%
Ще 3,3% опитаних дізнаються новини від знайомих.