«Маємо будувати інфопростір, який допомагатиме боротися з війною». Андріана Костенко про ІПСО, наративи та фейки РФ

За інформацією: Суспільне Суми.

Андріана Костенко. Фото: Суспільне Суми

Як давно та які саме наративи Росія поширює про Україну, як розпізнати фейк та про найпоказовіші приклади дезінформації за період повномасштабної війни розповіла політична експертка Андріана Костенко.

— Як давно існує пропаганда, яка змогла переконати росіян, що розв’язати війну проти сусідньої держави необхідно і нормально? Я знаходила дослідження від американського аналітичного центру Atlantic Council, за даними якого у 2022 році напад на Україну підтримували понад 70% росіян.

— Якщо взяти історію з 1991 року, то ми бачимо певну трансформацію в інформаційній політиці РФ. До 2000-х років їх інформаційна машина була спрямована на внутрішнього споживача, там можна було побачити альтернативні точки зору. З приходом Володимира Путіна, поступово російські медіа стають частиною пропаганди та інформаційної асиметричної війни. Вже систематично інформаційну війну проти України розпочала Росія з 2004 року, коли фактично Путін програв вибори в Україні. До 2010 року ми спостерігаємо, що вони дуже м’яко нав’язували певні наративи проти України та намагалися переконати українців, що росіяни та українці – це братні народи, які мають спільну історію, культуру і Україна не може бути частиною Європи, бо ми є частиною слов’янського народу, руського миру.

— На чому тримається російська пропаганда, ідеологія?

— По-перше, це міфи. Навіть те, що спадкоємцем Київської Русі є Росія. Це маніпуляція історичними фактами. Адже ми знаємо, що у V столітті був заснований Київ, а у XII – Москва. Потрібно відрізняти пропаганду від інформаційної війни. В Україні проводиться інформаційна війна. Пропаганда – частина будь-якої державної політики. В основі пропаганди може бути позитивна мета. Прикладом я наведу пропаганду Володимира Зеленського: "Єдиний народ незламної країни". Ця пропаганда спрямована на об’єднання людей. У Росії, швидше за все, здійснюється не стільки пропаганда, скільки інформаційна війна в Україні, аби розколоти українців, аби поширити зневіру, розчарувати і розколоти союз із західними державами.

— Російська пропаганда та ІПСО – у чому різниця?

— Це цілеспрямована політика, яка є частиною як правило військової операції. Вороги, коли розуміють, що вони будуть відходити, запускають інформаційно-психологічну кампанію на населення, аби налаштувати його проти ЗСУ, проти української влади. Або, наприклад, коли плануються військові операції, вони завжди підкріплюються інформаційною компанією. Пригадайте перший тиждень повномасштабного вторгнення у Сумській області. Поширювалася ІПСО, аби дезінформувати, налякати людей. Наприклад, всім роздали зброю і зараз ці люди будуть нападати на мирне населення. Не пояснювали, що це один із кроків, щоб захистити. Іншого, можливо, варіанту не було, щоб захистити нашу область.

Новости Украины | Последние новости Украины