COVID-19
Вчора, 3 вересня, онлайн відбулося засідання комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування.
На ньому, зокрема, депутати рекомендували Верховній Раді ухвалити в другому читанні та в цілому законопроект №3648 про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові.
Порушив ряд важливих питань, які вимагали коментаря від керівництва Житомирщини, і нардеп із Житомирської області Сергій Кузьміних. Важливим аспектом його виступу були, за його словами, випадки порушення у сфері закупівлі медичних препаратів та обладнання під час COVID-19.
«Просив би пояснити та прокоментувати представників Житомирської ОДА ситуацією, яка трапилася із закупівлею, яка відбулася 7 квітня 2020 року в некомерційному КП «Обласна клінічна лікарня ім. Гербачевського. Річ в тім, що Житомирською обласною радою за кошт резервів обласного фонду була здійснена закупівля автоматизованої портативної системи виявлення нуклеїнових кислот iPonatic (ред. вироблено в Китаї).
Можливо, ця закупівля могла б лишитися поза увагою громадськості, якби не один момент – ціна зазначеного пристрою та його ефективність», — розповідає нардеп.
Річ в тім, що медичний заклад придбав систему iPonatic за 1 млн 320 тисяч гривень. За інформацією з відкритих джерел, ефективність вищезгаданого приладу є досить низькою. Це близько 10 тестів за добу, що є явно недостатнім показником для лікарні обласного рівня! Європейські аналоги, навіть ті, що вже зареєстровані на українському ринку, є значно ефективнішими і мають значно вищу точність результатів. У цьому переконаний Сергій Кузьміних.
«Ми звернулися до однієї з провідних глобальних фірм в галузі фармацевтики та діагностики «Рош». Там нам надали комерційну пропозицію їх обладнання, яке є, мабуть, взагалі одним з найдорожчих. Так ось, там нам надали інформацією з пропозицією обладнання, яке показує ефективність 96 проб за 2,5 години! Обладнання відповідає всім європейським стандартам.
Цей комплекс вже застосовується в центральній вірусологічній лабораторії і гарно зарекомендував себе з точки зору точності результатів та повній автоматизації всього процесу. Сумарно весь комплекс коштуватиме 2,7 млн грн.
Зауважу, що ціна на прилад iPonatic, яку ми знайшли в мережі Інтернет, коливається в межах 560-650 тисяч гривень, що значно відрізняється, аніж ціна приладу за 1 млн 320 тис гривень, про який я вже сьогодні згадував», — додає народний депутат.
Ефективна та професійна діагностика є чи не найважливішою ланкою в боротьбі з коронавірусною інфекцією.
«У зв’язку з цим виникає питання, чому компетентними посадовцями, особами та взагалі керівництвом не було належним чином проведено оцінку та аналіз всіх пропонованих приладів для ПЛЛ-діагностики. Окрім приладів компанії «Рош», є ще й багато інших систем гарної якості від інших компаній. До того ж, ми промоніторили подібні закупівлі в інших лікарнях Житомирщини і побачили, що там такі прилади доволі хорошої якості і з гарними показниками були придбані за багато менші кошти, аніж в лікарні Гербачевського», — констатує Кузьміних.
Неодноразово звертаючись з питаннями в департамент охорони здоров’я Житомирської ОДА, Сергій Кузьміних отримував від керівництва департаменту, що мовляв, обласний ДОЗ не приймає рішення в закупівлях і не є контролюючим органом. У свою чергу чиновник зауважив:
«Я ж спеціально взяв з собою сьогодні положення обласного ДОЗу, де чітко прописано в обов’язках, наприклад, контроль ефективності та раціональне використання бюджетних коштів. На мою думку, важливо раціонально використовувати і контролювати використовувати як кошти обласного, так і кошти державного бюджетів».
Крім вищезазначених серйозних випадків, нардеп акцентував увагу і на незначних порушеннях у сфері закупівель. Їх наявність все одно призвела до втрати досить значної суми державних коштів.
«Це закупівлі, які відбувалися в:
- КП «Лікарня №1» на суму 2,5 млн грн;
- КП «Обласний медичний центр психічного здоров’я» 725 тис грн;
- КП «Дитяча лікарня імені В.Й. Башека» Житомирської міської ради на суму 1,5 млн.
В цих закупівлях постачальник неправомірно включив податок на додану вартість (ПДВ) на ціну медичних засобів, не зважаючи на те, що законом України, у зв’язку з коронавірусною хворобою, такі товари звільнені від оподаткування!», — зазначає чиновник.
«Прошу звернути увагу на всі ці ситуації, провести належний моніторинг, вжити заходи щодо повернення цих коштів та запобігти подібним помилкам у майбутньому», — звернувся до керівництва Житомирщини народний депутат.
Він також порушив питання в галузі освіти: чи були, приміром, закуплені в навчальні заклади області засоби захисту, наприклад, безконтактні термометри, чи проводитися роз’яснювальні роботи з освітянами з приводу ситуації з коронавірусом та запобіганню його поширенню в період нового навчального року тощо.
«Прошу підтримати мою пропозицію звернутися до відповідних фахових органів з питань порушень закупівель і направити звернення від нашого комітету до Антимонопольного комітету та, наприклад, до рахункової палати України», — резюмував Сергій Кузьміних.
У відповідь на інформацію народного депутат із Житомирщини, заступниця голови Житомирської ОДА Наталя Остапченко, яка теж була присутня на онлайн-засідання комітету, розповіла:
«Я буду дуже коротко повідомляти всіх присутніх, що закупівлі здійснюються медичними закладами дійсно самостійно. При лікарнях створені тендерні комітети. Що стосується приладів, які закупила КП «Обласна клінічна лікарня ім. Гербачевського», то на той момент тендерним комітетом, а також керівництвом цього медичного закладу був оперативно здійснений моніторинг інформації, де, як швидко і за скільки можна придбати апарат, який би задовольнив цей комунальний медичний заклад.
Саме на той момент то була найкраща ціна, найшвидша поставка цього обладнання для лікарні! Якщо цей заклад щось порушив, то ми не маємо жодних заперечень стосовно перевірки тим же самим Антимонопольним комітетом, чи будь-якими іншими органами цієї лікарні! Якщо буде потрібно перевіряти і доводити доцільність і адекватність ціни, за яку придбали апарат в медичному закладі, то це, звісно ж, варто зробити. Ми не проти цього.
З приводу інших медичних закладів, які перелічив Сергій Кузьміних, ми притримуємося такої ж позиції. От тільки варто виокремити, що більшість із лікарень, які після обласної клінічної лікарні назвав народний депутат, є некомерційними комунальними установами і підпорядковуються місту Житомиру.Отож ми, як область, взагалі не маємо стосунку та втручання до більшості з тих медичних закладів, ані до закупівель, ані до тендерних комітетів тощо. Там є відповідні відповідальні люди, які слідкують та несуть відповідальність за всі закупівлі».
Відповіла чиновниця і на питання з приводу освітянської галузі:
«Що стосується забезпечення безконтактними термометрами та засобами захисту освітніх закладів на Житомирщини, то теж маю відповідь на це питання, яке порушив Сергій Кузьміних. Були, наприклад, вказані скарги з приводу Любарського району. Зауважу, що заклади освіти (і дошкільної, і загальної, і середньої) не підпорядковані обласному ДОЗу, натомість вони підпорядковані виключно місцевим органам влади. Це або ОТГ, або ж, у випадку, якщо це заклади районного значення – вони підпорядковуються райрадам.
Принаймні, на Любарщині, наприклад, мені повідомили, що в районі в усіх освітніх закладах у них придбані і безконтактні термометри, і засоби захисту задля запобігання поширенню COVID-19. Неодноразово проводилися й наради за участі керівництва ОДА з освітянами з приводу придбання всього необхідного, у зв’язку з пандемією, у навчальні заклади всього необхідного! Всі були проінформовані належним чином! На цьому у мене все», — підсумувала Наталія Остапченко.