Будь-які операції з житловою нерухомістю (продаж, дарування, включення в заповіт тощо) можливі тільки за умови належного оформлення документів на право власності. Чинним законодавством передбачено, що на спеціально відведеній приватній земельній ділянці можуть буди побудовані три види будівель у вигляді садового, дачного та житлового будинку. Житловий будинок, на відміну від садового та дачного, призначений для постійного (круглорічного) проживання та окрім власне житлових кімнат містить допоміжні (нежитлові) приміщення. Перед тим як оформити право власності на будинок необхідно підготовити відповідний пакет документів та обрати процедуру, за якою можна успішно провести оформлення права власності.
Обираємо процедуру оформлення права власності
Тип будинку, який споруджено на певній земельній ділянці, обов’язково повинен відповідати цільовому призначенню земельної ділянки, тобто на дачній ділянці може бути споруджено тільки невеликий дачний будинок, на ділянці, призначеній для будівництва та обслуговування житлового будинку – повноцінний будинок для цілорічного проживання сім’ї та відповідні господарські (нежитлові) споруди.
Чинним законодавством України передбачено п’ять видів процедур, за якими можна оформити право власності на житловий, садовий та дачний будинок, головною відмінністю яких є дата завершення будівництва та площа будинку. Зокрема, розрізняють процедури (та відповідні вимоги) до:
- будинків, будівництво яких завершено до 05.08.1992 незалежно від їхньої площі. (для таких будівель не вимагається процедура введення в експлуатацію, реєстрація права власності відбувається відразу);
- будинків, що мають загальну площу до 300 кв. м, які були збудовані в період з 05.08.1992 до 09.04.2015 (власники таких будинків мають право скористатися будівельною амністією і оформлення прав власності на такі об’єкти за умовами спрощеної процедури);
- будинків з площею до 300 кв. м, будівництво яких завершено після 09.04.2015. Оформлення права власності для таких будинків відбувається загальною процедурою, яка поєднується з будівельним паспортом.
Окремі процедури оформлення прав власності застосовуються для будинків, площа яких становить від 300 до 500 кв. м або перевищує 500 кв. м..
Що потрібно для оформлення прав власності на будинок
Незалежно від типу будинку чи прибудов до нього узаконення прав власності на зведену будівлю відбувається на підставі документів, що засвідчують особу – паспорта та довідки з податкової інспекції про присвоєння ідентифікаційного коду та документів, що підтверджують право власності на земельну ділянку, де розташований будинок. За наслідками проходження процедури оформлення прав власності обов’язковим є виготовлення технічного паспорту на будинок та отримання власником об’єкту виписки з Єдиного реєстру майнових прав.
Вартість послуг з оформлення прав власності на будинок залежить від місця його розташування, загальної площі будівлі та дати, коли будівництво будинку було завершено.