За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

Перша згадка про вінницький залізничний вокзал зустрічається у 1870 році, коли через місто пройшла залізниця Київ-Балта-Одеса, завдяки якій значно покращилося сполучення між Одесою, Києвом, Москвою, Петербургом. Залізнична станція була в кінці Олександрівської дороги (нині проспект Коцюбинського), у той час на околиці міста. Це була дерев’яна споруда типу церкви з дзвоном, що дзвонив по прибутті і відправленні поїзда. Біля вокзалу знаходилася торгова площа.

З появою залізниці за наступні сорок років Вінниця збільшилася в три з половиною рази, а по товарообігу вийшла на перше місце в Подільській губернії.

Станція Вінниця

Першу кам’яну будівлю залізничного вокзалу побудували наприкінці кінці XIX століття. Приміщення було невеличким, а Вінниця не була вузловою станцією, тому й могла претендувати на величну споруду, якими могли вже похвалитися сусідні вокзали вузлових станцій Жмеринка та Козятин.

Залізничний вокзал Вінниця був початковою станцією для першої лінії міського трамвая «Вокзал-Жіноча гімназія». Трамвай почав їздити у 1913 році й курсував від вокзалу до ліцею №2 (на Соборній).

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

Вінниця залізничний вокзал

У 1932 році Вінниця отримала статус обласного центру. І всередині 30-х років ХХ століття прийняли рішення будувати великий залізничний вокзал.

Отже, третю будівлю вокзалу спорудили приблизно в 1939 році. До початку Другої світової війни на станції вирувало життя: студенти, фахівці, що приїхали в наше місто на будівництво нових заводів, дівчата в легких сукнях, їдуть до моря.

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

За своїм задумом і перспективам будівля могла б служити вінничанам і по сьогоднішній день, якби не війна. Тоді, як і зараз, залізничники долучились до боротьби з ворогом. Рейкова війна прийняла такі масштаби і такий характер, що фашистам довелося відкликати з фронту цілі дивізії для охорони своїх комунікацій.

У 1943 році, під час відступу німецьких військ з Вінниці, вокзал був підірваний загарбниками. Єдине, що збереглося після війни і працювало до недавнього часу, був пішохідний міст, його демонтували у 2005 році.

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

Відновлення вокзалу почалося відразу ж після війни в 1945-1946 роках. Нову будівлю здали в експлуатацію у 1952 році. Перед входом були встановлені дві статуї: зліва – працівника, а праворуч дівчата-колгоспниці, які до наших днів не збереглися.

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

Навпроти вокзалу, де зараз знаходиться автостоянка, був гарний сквер. Зліва від вокзалу розташовувався невеликий фонтанчик з фігурами хлопчиків. Його демонтували ще на початку ХХІ століття.

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

У 1977 році через Вінницю пройшов перший електровоз. 29 жовтня 2002 року розпочали реконструкцію вокзалу. Вигляд його практично не змінився і до тепер.

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

Вінницький залізничний вокзал історія коротко

  • дерев’яна споруда зі дзвоном на станції Вінниця 
  • кам’яна будівля на станції Вінниця
  • нова будівля вокзалу в 1939 році, яку знищили нацисти
  • 1952 рік – Вінницький залізничний вокзал, яким бачать його вінничани та гості міста сьогодні

 

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

За півтора століття Вінниця змінила чотири залізничних вокзали

Також читайте про мікрорайони Вінниці: Замостя, Вишеньку, Корею, Старе місто, Тяжилів.

Та дізнавайтесь про унікальні архівні знімки Вінницької арки і шпиля, історію про Вінницькі «Кумбари» та особняк купця Олександра Кумбарі й Архів. Також цікаво про вулицю Соборнута причину закриття трамвайного депо на Першотравневій,історію легендарної вінницької вежі.І про той час, коли через остів ходили трамваї.

Вінниця.info, за матеріалами «Вінницький трамвай», фото редакції та з соцмереж

Джерело

Новости Украины | Последние новости Украины