13 червня Уряд ухвалив постанову, яка дає можливість в рамках експериментального проєкту максимально спростити процедуру звернення громадян за житловою субсидією і забезпечити швидке прийняття рішення щодо її надання, інформує Мінсоцполітики.
Спрощений механізм звернення за житловою субсидією звільнить громадян від потреби збирати довідки і витрачати час на заповнення декларації на призначення житлово-комунальних субсидій.
Уповноваженому члену родини треба буде тільки подати спрощену заяву, в якій зазначити інформацію про членів домогосподарства, на яких має бути призначено субсидію, місце проживання та реквізити рахунку, на який мають зараховуватись субсидії у випадку призначення. Далі – органи Пенсійного фонду з офіційних джерел інформації самостійно здійснять збір та обробку відомостей, необхідних для призначення виплати.
Фізично відвідувати органи Пенсійного фонду для подання спрощеної заяви не потрібно. Час, який витрачає людина чи родина на призначення соціальних допомог, буде мінімізовано, а процес подання заяви – максимально автоматизовано.
В електронній формі спрощене звернення можна буде подати в онлайн-кабінеті на вебпорталі Пенсійного фонду України , у мобільному додатку ПФУ, на Порталі Дія. Це не вимагає очікування у чергах, мінімізує людський фактор та ймовірність допущення помилок.
Також спрощене звернення можна буде надіслати поштою або подати через сервісні центри Пенсійного фонду України, уповноважених посадових осіб виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади, ЦНАП, що не обмежує населення в способах звернення.
Подати спрощену заяву можна буде після технічної реалізації цього механізму Пенсійним фондом України. Скористатися ним напередодні опалювального сезону зможуть усі потенційні субсидіанти.
Одночасно залишається можливість звернення з повним пакетом документів за діючим нині механізмом, якщо в заявника є таке бажання. Тобто кількість каналів, за якими можна звертатися за виплатою, не зменшується, а навпаки, – розширюється, в тому числі з урахуванням віку, звичок та рівня цифрової грамотності потенційних субсидіантів.
«Одним з завдань Мінсоцполітики є спрощення механізмів взаємодії громадян і держави у сфері соціального захисту. Ми працюємо над тим, щоб побудувати ефективну, прозору і доступну соціальну підтримку, у тому числі, й у смартфоні. Прийнята постанова – важливий крок у цьому напрямку. Адже вона передбачає, що збір всієї інформації, необхідної для призначення субсидії, тепер буде завданням держави, а не громадян», – підкреслила Перший заступник міністра соціальної політики Дарія Марчак.
Як реалізовуватиметься новий механізм:
-
Українці зможуть подавати спрощені заяви на призначення житлової субсидії “в один клік”. Це буде можливо зробити в онлайн-кабінеті на вебпорталі Пенсійного фонду України , мобільному додатку Пенсійного фонду України, на Порталі Дія або — за бажанням — у відділеннях Пенсійного фонду, ЦНАПів і тд.
-
Форма заяви максимально спрощується. Необхідно буде внести лише інформацію про членів вашого домогосподарства, адресу проживання (за якою мають нараховуватись субсидії) та рахунок в банку (у форматі ІВАN), на який бажаєте отримувати виплату. Потім визначити зручний для себе канал для комунікації та підписати спрощену заяву за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП) або підпису (якщо заява – паперова).
-
Решту інформації Пенсійний фонд отримуватиме з реєстрів та баз даних державного сегменту завдяки автоматизованому обміну інформацією.
-
Протягом 10 робочих днів триватиме перевірка домогосподарства на відповідність вимогам, передбаченим для призначення житлової субсидії, та формування заповненої – замість заявника – повної форми заяви і декларації по кожному домогосподарству.
-
За результатами розгляду спрощеної заяви та сформованих, на основі інформації з реєстрів та баз даних заяви і декларації, орган Пенсійного фонду прийме рішення про призначення і розмір житлової субсидії (або відмову). І повідомить про це громадянина.
-
У випадку, якщо за результатами формування декларації, буде зʼясовано, що з певних причин родина не може претендувати на отримання субсидій, заявник матиме 14 днів, щоб на підставі підтвердних документів спростувати (доповнити) відомості з офіційних джерел інформації. Після перевірки фактів, викладених в уточнених документах заявника, Пенсійний фонд України може змінити своє рішення на позитивне. Про це заявника буде поінформовано додатково.
Також, відповідно до прийнятої постанови, для забезпечення житловими субсидіями найбільш вразливих верств населення:
-
спрощено критерії їх отримання для прийомних та багатодітних сімей, сімей, у яких на початок місяця, з якого призначається субсидія, проживають троє і більше дітей, а також сімей, до складу яких входить особа з інвалідністю. Так, при призначенні житлової субсидії не враховуватиметься наявність в таких родин автівок, які є не предметом розкоші, а життєво необхідною річчю;
-
не враховуватимуться до сукупного доходу домогосподарств доходи членів родини, які перебувають за кордоном понад 60 днів. Нагадаємо, що розрахунок розміру житлової субсидії здійснюється індивідуально для кожного домогосподарства. Відтепер члени родини, які виїхали за кордон, не враховуватимуться при визначенні соціальних нормативів і доходів для нарахування субсидії. Відповідно, це покращить можливості отримати субсидію для родин, які проживають в Україні, а члени сім’ї — за кордоном (проте отримують заробітну плату в Україні).
-
продовжено на рік існуючий механізм нарахування та виплат житлових субсидій і пільг на оплату ЖКП українцям, житло яких знаходиться в зоні активних бойових дій чи під окупацією. Держава продовжить спрямовувати кошти отримувачам субсидій в регіонах, де органи соцзахисту не мають змоги працювати. У таких випадках нарахування відбувається відповідно до даних, які є в реєстрах отримувачів Єдиної інформаційної системи соціальної сфери. А кошти зараховуються на банківську картку.